30 november 2011

Ontbijt

Of je wilt afvallen of niet; het ontbijt is een maaltijd die je best niet overslaat. Ik heb nooit problemen gehad met ontbijten, tenzij vóór een mondeling examen op de unief; dan kreeg ik amper mijn koffie binnen. Op zulke momenten was het wijs niet te eten. Zenuwen en voedsel gaan niet samen; je wilt niet misselijk worden of krampen krijgen.
Alle andere dagen probeer ik te starten met een goed ontbijt. Onder degenen die willen afvallen, lijkt het skippen van ontbijt de makkelijkste manier om minder kcal per dag binnen te krijgen. Maar schijn bedriegt. Het ontbijt zorgt ervoor dat de stofwisseling op gang komt, en dat je voorzien bent van voedingsstoffen om de dag goed door te komen. Als je meer energie hebt, ga je trouwens doorheen de dag ook meer kcal verbranden en voel je je mentaal beter. En de kans op overeten later op de dag, zal kleiner zijn.


Mijn top 3 ontbijtmaaltijden, met een ruwe schatting van het aantal kcal

3. Twee volkorenboterhammen met kipfilet / pindakaas en 1 stuk fruit (235 kcal / 385 kcal)

2. Twee volkorenboterhammen met 2 eitjes (gekookt, omelet, spiegelei,.. whatever!)  (300 kcal)

1. Een bakje magere yoghurt, stukjes fruit, All-bran Plus ontbijtgranen en een drupje honing (200kcal)


Dit is dus mijn favoriet!  Ik kies telkens ander fruit, zowel vers als diepvries. Denk bijvoorbeeld aan:  peer, bosbessen, aardbeien, rodevruchtenmix, gedroogde veenbessen,... Als het maar wat zoet is, dat verzacht de smaak van magere yoghurt. Als ik banaan gebruik, heb ik niet echt nood aan honing. Veel goede voedingsstoffen, met weinig kcal.


Afwisseling is echter ook belangrijk en leuk; en het draait niet puur om de kcal in het product. Pindakaas vind ik lekker, het bevat goede vetten en gaat goed samen met krachttraining. En wie spieren heeft, verbrandt meer kcal. Just saying ;)

Wat staat er 's ochtends bij jou op het menu?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen