8 januari 2012

Fitness benodigdheden

Oorspronkelijk was sport één van de goedkoopste soorten tijdverdrijf. Nu kan dat nog, maar dat is vaak niet meer hoe we het willen. Sportmateriaal en gadgets zorgen voor meer variatie en effectiviteit van workouts. En we houden er simpelweg van om te shoppen ;-)

Het is natuurlijk voor een groot deel persoonlijke voorkeur, maar het leek me handig voor starters om een overzicht te geven van  fitnessbenodigdheden. Zeker nu de uitverkoop begonnen is, kun je ineens geld besparen. Althans als het enkel gaat om dingen die je zowieso zou kopen, hihi.


Thuis en in de gym:

1. Goede sportschoenen.
Deze is niet nieuw. Een goed paar sportschoenen is enorm belangrijk, aangezien onze voeten bij het merendeel van workouts ons lichaam 'dragen'.  Het voorkomt met andere woorden blessures; ze zijn dus een investering waard. Bij at-home workouts prefereerde ik altijd blote voeten, maar bij al dat gespring had ik echt wel nood aan schoeisel dat de schokken kon opvangen.

2. De juiste kleding.
Ook deze is voor de hand liggend. Voor vrouwen met een redelijke cupmaat is een sportbeha een must. Voor het overige raad ik yogapants aan. Deze zitten heerlijk en je kunt er helemaal vrij in bewegen. Met het bovenstuk kun je ook hi-tech gaan, maar een simpel topje volstaat  ook. Ook lekker op luie dagen.
Ik vind ze trouwens om de een of andere reden best sexy ;). Wanneer komt Victoria's Secret nu eindelijk naar ons landje?!






3. Een yogamatje (enkel thuis).
Wel zo handig bij vloeroefeningen!


4. Resistance bands (enkel thuis).


Dit is één van mijn favorieten. Hiermee kun je bijna al je spiergroepen trainen op manieren die je nooit eerder hebt ervaren. Omdat de rek weerstand geeft, heeft het ongeveer hetzelfde effect als trainen met gewichtjes. Je kunt er echter veel meer oefeningen mee doen; het is een pak goedkoper en het neemt quasi nul plaats in beslag. Je kunt kiezen tussen simpele banden zoals op de foto (vaak krijg je 2 stuks die je los kan gebruiken of aan elkaar kan knopen), of eentje met handvaten.





In de gym:

5. Een MP3-speler / telefoon met oortjes.
Muziek zorgt voor afleiding en/ of motivatie. Lees ook dit artikel!

6. Een drinkfles.
Goed voor het milieu en uiteindelijk spaar je er zelf geld mee uit.

7. Een zweetpolsbandje.
Omdat we geen oermenswenkbrauwen meer hebben sinds de uitvinding van het pincet, kan een zweetbandje heel handig zijn om te voorkomen dat het zweet in je ogen druipt. Ja, het is een heerlijk gevoel wanneer het zweet van je lijf loopt tijdens het sporten, maar het is niet charmant om met één  brandend dicht oog te moeten sporten. En je moet niet stoppen om je handdoek te nemen.


Dat zijn zo ongeveer mijn essentials. Geloof me, je kunt helemaal losgaan wat betreft fitness benodigdheden (speciale kleding, hartslagmeters, miljoenen toestellen en dan heb ik het nog niet eens over voedingssupplementen). Maar ik merk dat ik met deze spullen alle oefeningen lekker comfortabel kan doen; en los van de sportschoenen gaat het om een redelijk prijsje. Wat zijn jouw essentials ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten