11 januari 2012

Het suiker-afkickplan

Zoals je misschien al gelezen hebt, ben ik zwaar suikerverslaafd. Ook had ik op internet een afkickplan gelezen van Sonja Kimpen, dat mij wel aansprak. Maar zoals voor elke verslaafde is het moeilijk om de stap naar afkicken te zetten. Het is verdomd eng, en allerlei stemmen gaan door mijn hoofd. Kan ik het wel? Word ik een chagrijnig mensvrouw? Gaan anderen mij wel begrijpen en steunen? Oh damn, dit is echt moeilijk!


Yeah Tony, I know the feeling
Toch heb ik besloten om in februari te beginnen met het afkickplan. Niet nu, omdat ik eerst die negatieve stemmen wil bannen en er in de plaats zin in wil krijgen. Ikzelf ga mijn post over motivatie meermaals opnieuw lezen en mijn appartement decoreren met quotes.  Februari, want als ik nu geen startpunt maak, komt er helemaal niets van in huis.

Natuurlijk ga ik jullie updaten, maar om te beginnen leg ik de stappen van het afkickplan uit. Ik haal alle informatie van Goed Gevoel.  Ok√©, hier komt het oh zo enge stappenplan!


1. De voorbereidingsfase (1-3 dagen)
Ten eerste plan je de datum dat je ermee begint. Het kan best tijdens een rustige, minder stressvolle periode in je leven. Op dag 1 ga je alle producten rijk aan geraffineerde suikers uit je huis halen. Niet enkel snoep, maar ook (light-)frisdrank hoort erbij en bereide gerechten uit de winkel hebben veel geraffineerde suikers. In mijn geval is dat: alles uitruimen uit de keukenkasten; en voor vriendlief een koffertje maken voor zijn snacks. Hij is niet verslaafd en hij hoeft niet mee te doen. Wel ga ik hem vertellen om ALSJEBLIEFT niet te gaan snoepen voor mijn neus. Dat zou wel eens heel gevaarlijk kunnen zijn, hehe. Al het slechte uit de keukenkastjes gaan dan in zijn koffer of naar vrienden.
Op de tweede dag ga je shoppen voor gezonde alternatieven. Groenten, fruit, noten,...

2. Suikervrije fase(21 dagen)
3 weken lang ga je echt cold turkey. Geen geraffineerde suikers, ook niet 1 enkele keer. Deze periode moet je namelijk echt ontgiften en ontwennen. Ja, jullie snappen het principe van cold turkey wel. Ik ga gegarandeerd afkickverschijnselen ontwikkelen (been there, done that), maar hopelijk ga ik op goede momenten ook voordelen ervaren: meer energie, lekkerder in mijn vel,..

3. Suikeralerte fase (21 dagen)
Je mag terug een beetje geraffineerde suikers innemen. Niks snel binnenspelen, maar bewust eten. De bedoeling is dat je terug gaat proeven hoe zoet die dingen wel niet zijn, waardoor je snel voldaan zult zijn. Dus niet een reep chocolade, maar een blokje bijvoorbeeld. Als je overdrijft, zal je lichaam je straffen met misselijkheid, hoofdpijn,... want het is die rotzooi niet meer gewoon. De regel is: min. 90% gezonde voeding, max. 10% 'gadgetvoeding'.

4. Suikerbewuste fase 
Op dit punt ben je geherprogrammeerd. Het punt is hier: volhouden. Ook dat is uiteraard niet simpel (het sluipt er geniepig terug in). Maar de ergste periode is voorbij en je wilt niet meer terug naar vroeger.


Heb ik al gezegd dat ik dit heel eng vind? Wat denken jullie ervan? Ik zie de weddenschappen al gesloten worden. "Hoe lang gaat ze het volhouden?" "Ik geef haar 5 dagen max!"  Stiekem zou ik het zelfs leuk vinden als mensen me onderschatten. Uit ervaring weet ik dat dat mij net enorm motiveert, iemand kunnen verbazen. En het feit dat ik al heel wat slechte voeding heb verruild voor gezonde alternatieven, geeft me toch ergens moed. Ik ben al lang niet meer die persoon van vroeger, nu wordt het tijd om mezelf meer te vertrouwen.



Liefs,
Dorien


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen