6 februari 2012

Smoothies!

Bijna een volle week ben ik bezig met de suikerafkick (natuurlijk volgt hierover nog verslag). Daardoor ben ik weer wat meer aan het experimenteren met gezonde alternatieven als ik zin heb in iets lekkers tussendoor.
Vooral qua drinken vind ik het moeilijker. Altijd koffie met melk, water (met citroensap) en thee gaat toch vervelen. Soms wil ik iets zoet en verfrissend. Helloooo smoothies! Smoothies zijn drankjes gemaakt van fruit en/of groenten en een vloeistof zoals yoghurt, ijsblokjes, (soja)melk of fruitsap.



Ik vind smoothies enorm lekker en zelfs leuk om te maken. Ik ben dan nu ook volop bezig met nieuwe combo's te ontdekken. Als je het goed doet, is het trouwens ook enorm gezond en goedkoop.

Ik deel graag enkele tips:

- Gebruik bevroren fruit. Ik koop vers fruit om zo op te peuzelen, maar ik heb nog meer zakken fruit in mijn vriezer. Dit heeft verschillende voordelen: het is bijna altijd goedkoper, je kunt zoveel soorten tegelijk kopen zonder dat je iets moet weggooien, geen last van fruitvliegen in je woning én het is al meteen lekker verfrissend. Pfoeh, veel voordelen! Ik heb zelfs gehoord dat het gezonder is dan het meeste verse fruit omdat het perfect gerijpt wordt en meteen ingevroren waardoor de voedingsstoffen maximaal zijn. Dit laatste is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het ingevroren fruit versus de kwaliteit van het vers fruit in de winkel.

- Let bij ingevroren fruit erop dat er geen extra suiker is aan toegevoegd.

- Als je een blender hebt, doe de vloeistof er dan eerst in. Gebruik je een staafmixer, doe dit dan als laatste. Zo gaat het blenden gemakkelijker.

- Hoe gezond fruit ook is, eet het met mate. Als je twee á drie porties fruit binnenspeelt met je smoothie, kun je beter niet teveel los fruit eten. Want ook hierin zitten (goede) suikers, maar teveel is teveel.

- Druk weekschema? Maak op een dag verschillende smoothies in vriesbestendige bekers, en vries ze zo in. Als je elke dag eentje laat ontdooien, heb je ook elke dag een heerlijk verfrissende smoothie om mee te nemen naar school/werk. Let wel op: niet ontdooien en opnieuw invriezen. Gebruik hiervoor ofwel vers fruit, ofwel bevroren fruit dat zo de blender in kan, en dan onmiddelijk terug in de vriezer. Op die manier voorkom je bacterievorming, uitdroging en smaakverlies.

- Wil je een dikkere massa of koudere smoothies (als je vers fruit hebt gebruikt): voeg ijsklontjes toe. Ook kun je de mixvloeistof invriezen tot klontjes.

- Indien gewenst, voeg extra proteïne toe met poeder. Hiermee heb ik zelf geen ervaring, maar ik ga ervan uit dat dit een van de lekkerste manieren is om je supplement te nemen. Weet iemand misschien of je dit ook mag invriezen?

- Voor een gezellige vriendinnenavond of homeparty: smoothies op basis van vruchtensap met een scheut alcohol naar keuze. Drink met mate, je wilt je niet misselijk drinken met cocktails.. dat komt niet goed ;-)

- Maak smoothie-ijsjes. Dit heb ik net ontdekt en ik vind het geniaal! Je hebt enkel nog ijslolly-mallen nodig. Oh my, de mogelijkheden. Je kunt dan zelfs met kleurtjes en smaken werken in laagjes. Ook geweldig voor kinderen. Eventueel extra zoetstof (bijv. fructose) toevoegen om er een volwaardig toetje van te maken.


 - Experimenteer! (lees: google)


Wat zijn zoal mijn favo smoothies? Ten eerste gebruik ik vooral magere yoghurt (om de smoothie uit te balanceren qua voedingsstoffen). Verder hou ik van de combo banaan-aardbei, of banaan-ananas (banananas!).

Ik wacht niet tot de zomer om te genieten van deze heerlijkheden, integendeel.. het brengt de zomer naar mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen