8 februari 2012

Suikerafkick: week 1

Wauwie, ik zit al aan dag 8 van mijn suikervrije periode! De tijd vliegt enorm snel vooruit (and I don't mind).
Dringend tijd voor een update. Goh, waar te beginnen? Het heeft mijn dagdagelijks leven onmiddelijk veranderd op verschillende vlakken, zowel leuke als minder leuke. 

Het belangrijkste is de vaststelling dat het mentaal minder moeilijk is dan verwacht. Ik moet wel toegeven dat ik sinds gisteren de suiker zwaar begin te missen met momenten. Ik hou van veel soorten zoetigheden, maar ik mis eigenlijk enkel 1) chocola, en 2) sauzen/dressing/.. (smaakmakers). Zolang ik geen lekkernijen in bereik zie, mis ik het niet. Jammer genoeg valt het niet te mijden. Ik werk in een brasseriekeuken en moet vaak heerlijke desserts maken. Normaal steel ik dan wel eens een stukje chocola of een koekje. Ook mijn vriend laat zijn chocoladerepen in huis slingeren.. En een collega ging morgen een zak snoep meebrengen om me te pesten. Fijn. Wat betreft de smaakmakers.. Ik kan geen frietjes meer eten want dat is maar droog zonder ketchup. Slaatjes zijn konijnenvoer zonder dressing.. Ik moet maar weer in de biowinkel zoeken naar toegelaten alternatieven. Vaststelling nummer twee is dat fruit veel zoeter smaakt. Ik geniet er echt van, en soms is het zelfs een beetje te zoet naar mijn zin. Wie had dat ooit gedacht?

Ook op persoonlijk vlak zijn de effecten van de afkick zowel positief als minder positief. Ik merk dat mensen om me heen mij gek verklaren omdat ik zelfs niet iets eet met 1% suiker. Ze hebben een punt en bedoelen het goed, maar ze helpen me er niet bij. Dit extreme 'dieet' is maar tijdelijk, om vervolgens nieuwe gematigde maar gezonde gewoonten aan te leren. Dat moet ik ook mezelf de hele tijd zeggen. Gelukkig merk ik nu al dat ik ENORM veel energie heb. Ik betrap me er vaak op dat ik van plaats naar plaats huppel. Ja, huppel! Ik voel me ook zoveel vrolijker dat ik sta te shaken tijdens het huishouden. Of misschien ben ik inderdaad gewoon gek geworden. Ik ben namelijk ook wel een beetje 'nerveus': hyperactief en -alert. Meh, ik hou daar wel van! Ik voel me weer een beetje kind.

Die tonnen energie heb ik geïnvesteerd in mooie witte muren in de keuken en het toilet. In mijn eentje heb ik spontaan een emmer verf gekocht en ben ik beginnen schilderen. Het stond al lang in de planning met mijn vriend, maar ik was het wachten zat en ben gewoon alleen begonnen. En het resultaat mag er wezen. Het is het gevolg van de extra energie, maar tegelijk heb ik een welkome afleiding. De komende weken kan ik nog de woonkamer, het halletje en de gang schilderen. De eerste keer dat ik blij ben dat er nog veel werk op me wacht...

De volgende dagen beloven spannend te worden, aangezien ik nu merk dat ik nog niet het diepste punt heb bereikt. Hopelijk bereik ik dat punt snel, zodat ik er ook snel uit kan kruipen. Wens me maar geluk voor komende week :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten