5 december 2011

Tom Venuto's top 12 voeding

 Zoals beloofd ga ik mijn kennis van 'Burn the fat, feed the muscle' van Tom Venuto ook met jullie delen. Omdat ik eeuwig in oorlog ben met mijn printer, heb ik de 340p. nog niet afgeprint. Wel heb ik alvast de extra documenten gelezen op de laptop. Eentje ervan is 'foods that burn fat': 12 producten die helpen vet te verliezen zonder de spiermassa te verliezen. De titel moet dus niet letterlijk geïnterpreteerd worden; bestond er maar voedsel dat evenredig met je inname vet verbrandt! Nee, het gaat vooral om producten die weinig vetten bevatten, maar wel de essentiële bouwstoffen voor je spieren en een algemeen goede werking van het lichaam. Verder beperkt hij zich tot de basisproducten: de producten die je vaak kan gebruiken, altijd in huis kan hebben en die de basis vormen van een gezond menu.


1. Natuurlijke havermout
Havermout heeft een goede balans van proteïnen, koolhydraten en goede vetten. Ikzelf heb het in huis en heb de voedingswaarden vergeleken met die van All Bran Plus. Ik moet zeggen: als havermout al goed is, dan lijkt All Bran Plus nóg beter. De laatste heeft minder kcal en verzadigd vet, significant meer vezels, proteïnen, vitaminen en mineralen. Het bevat echter wel veel suikers en vet t.o.v. havermout. Het is maar wat je verkiest.


2. Yams
Met deze wortelknol heb ik geen ervaring. Volgende keer eens opzoeken in de winkels! De voordelen van 'yams': een lage glycemische index, antioxidanten (beta-caroteen), weinig kcal en veel smaak. Ik ben benieuwd!
3. Aardappelen
Tenzij gefrituurd of gebakken, hebben ze weinig kcal, en veel vezels, vitaminen en mineralen. Simpelweg gekookt is lekker, maar kan behoorlijk saai worden. Dan kun je puree maken. Een gezonde puree maak je zo: aardappeltjes koken met een paar roosjes bloemkool, afgieten, magere melk en nootmuskaat toevoegen en pletten. Dat is de gezonde basispuree. Met wortel (simpelweg met de patatjes meekoken) of spinazie heb je meer smaak én nog meer vitaminen en mineralen.
4. (Bruine) rijst
5. Volkoren producten
6. Groene, vezelrijke groenten
Brocolli, groene boontjes, asperge, sla,.. mag je zoveel eten als je wil.
7. Vers fruit
8. Magere zuivelproducten
9. Kipfilet (borst)
Hier wordt de onbewerkte variant bedoeld. Dus niet het voorverpakte beleg, die bevat vaak ook rotzooi.
10. Eiwit
Het eiwit van een ei bevat 50% van de proteïne, maar 0 % van het vet. Eigeel is niet slecht, maar moet beperkt worden, terwijl eiwitten naar believen gegeten kunnen worden. Zonde om eigeel weg te gooien? Eigeel kan wonderen doen als haarmaskertje ;)
11. Vis en schaaldieren
Deze bieden veel proteïnen en omega 3 vetzuren. Ikzelf krijg moeilijk vis binnen -ik lust het gewoon niet- en dat was volgens mijn arts duidelijk te zien in mijn bloedwaarden. Zij adviseerde me olijfolie te gebruiken om te bakken. Daardoor alleen al geraakten mijn bloedwaarden weer in orde.
12. Mager rood vlees
Hmm I love me some steak! Mager rood vlees kan een goede aanvulling vormen, maar moet met mate gegeten worden.

Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Bijna alles vind je in elke supermarkt en is nog eens betaalbaar. Geen exotische lijst, maar common sense. I like!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten