9 december 2011

Stevia als zoetmiddel


Stevia is een tropisch plantje dat reeds eeuwen wordt gebruikt  als zoetstof in o.a. Zuid-Amerika. In Europa bleef dergelijk gebruik erg omstreden. Tot voor kort mocht het niet verkocht worden omdat er te weinig kritisch onderzoek naar gedaan was. Stevia is nu echter  goed bevonden, en kunnen we het dus in verschillende winkels kopen. Denk aan De Tuinen, bioshops, reformzaken,.. en stilaan ook in de gewone supermarkten. Verwar het vooral niet met salvia van de lokale hippie-'kruiden'winkeltjes ;).


Wat heeft stevia te maken met gezondheid? Wel, ten eerste bevat deze zoetstof geen kcal. Op zich niet bijzonder. Maar in tegenstelling tot aspartaam is dit spul natuurlijk en heeft het geen negatieve gezondheidsimplicaties. De voordelen op een rijtje:

  • Het bevat geen kcal, maar heeft wel enorme 'zoet'kracht.
  • Het ontregelt je bloedsuikerspiegel niet. De kans op cravings verkleint omdat je na consumptie niet in een dal valt waarbij je lichaam smeekt om meer suikers.
  • Met andere woorden zou stevia ook niet 'verslavend' werken. I know, suiker is officieel ook niet verslavend, maar we weten toch allemaal beter?!

En als dat nog niet genoeg veelbelovend klinkt...
  • Stevia heeft een antibacteriële werking. In tegenstelling tot suiker zou stevia niet leiden tot tandbederf, maar integendeel helpen tégen gaatjes en onstekingen. 
  • Je zou het spul om dezelfde reden ook als gezichtsmasker tegen acné kunnen gebruiken, of bij het verzorgen van kleine wondjes. 


Ik ben gek op zoet en heb het daarom meteen onderworpen aan een test. De studies zijn overtuigend vanuit een rationeel oogpunt, maar kan het voor mij als subjectieve consument tippen aan suiker? Ik heb de stevia van Lucovitaal gekocht in De Tuinen. Mijn mening heeft dus enkel toepassing op dat merk, ik weet niet hoe het met andere merken zit.



 Suiker wint van stevia op gebied van:
  • Smaak: Stevia is zowieso zoet, maar heeft jammer genoeg een licht zoutig bij-/nasmaakje. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik blijf achter in mijn mond iets subtiel proeven waar ik niet van hou. Dit heb ik zowel met stevia in thee en koffie, als in yoghurt of home-made chocoladepudding e.d. 





Stevia wint van suiker op gebied van:
  • Voldoening. Als je mijn artikel over suikerverslaving hebt gelezen, weet je dat ik na 1 zoetigheid niet kan stoppen en me wil volproppen. Met stevia is dat totaal niet zo. Een normale portie is nu echt wel genoeg. Ik heb zelfs het gevoel dat als ik nog één zou nemen, dat ik dan misselijk zou worden. Niet dat het vies is, maar mijn lichaam lijkt te zeggen dat het zo wel genoeg was. Overeten met stevia zie ik niet snel gebeuren.






Conclusie:

Er zit veel potentieel in stevia. Jammer genoeg denk ik dat veel mensen het met me eens zouden zijn dat de smaak niet even lekker is. Ikzelf vind de smaak vergelijkbaar met aspartaam. Dat is het ook 'net niet'. Het is bij mij niet zo dat ik nu helemaal geen behoefte meer heb aan suiker, want ik weet dat dat lekkerder is. Misschien is het wennen? We hebben generaties lang geleerd van suiker te houden; en nu plots iets anders is misschien wat vreemd.Dat er geen suikerdipjes meer optreden vind ik echter wel een groot voordeel! Het voelt gewoon aan als de beste keuze voor je lichaam. Nu besef ik nóg meer hoe verraderlijk suiker eigenlijk wel niet kan zijn.

Voorlopig gebruik ik stevia om iets licht te zoeten, bijv. om het bittere uit bepaalde soorten thee te krijgen. Of in mijn spaghettisaus om het bittere van tomaten te verdringen; daarin deert een zout bijsmaakje niet.  Maar wil je echt iets zoets maken, ga je misschien toch niet verkrijgen wat je hoopt. Wat ik in dat geval doe, is 50% stevia en 50% suiker. Dat scheelt toch weer de helft aan suiker terwijl je de aparte smaak van de stevia niet opmerkt. Dan is het toch nog een stapje in de goede richting.


Hebben jullie het al uitgeprobeerd en kunnen jullie je in deze review vinden?

Liefs, Dorien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten