16 november 2011

Mijn at-home workouts

Ik hoop dat het volgende bericht niet op reclame gaat lijken. Ik ben namelijk enorm enthousiast over de Beachbody workouts. Beachbody is een 'merk', een reeks van at home fitness programma's. Deze programma's hebben mij echt aan het sporten gezet. Niks is zo handig als thuis sporten (geen tijdverlies, niemand ziet je zweten of je horrible outfit, je kiest zelf het ideale moment, goedkoper).Laat je niet afschrikken door de reclames van Beachbody, ze hebben een hoog TellSell gehalte en dat schrikt af, I know. Misschien is het gewoon American style van reclame maken?

Ik hou niet van strikte workoutschema's + dieetschema's. Er komt altijd iets tussen, en dan voel ik me als een fail en dat soort dingen. Ik gebruik de bijgeleverde handleidingen liever als richtlijn. Ook combineer ik verschillende programma's zodat het niet gaat vervelen. Natuurlijk is een gezond verstand wel nodig. Ik probeer zwaar met minder zwaar af te wisselen, cardio met spieroefeningen, en alle spiergroepen aan bod te laten komen.

Deze programma's gebruik ik op het moment:

- Turbofire met Chalene(topvrouw!)
- Insanity met Shaun T (topkerel!)
- Brazil Butt Lift met een man die na een tijd mij doet denken aan Borat.

Turbofire
Deze workouts zijn gebaseerd op HIIT's: High Intensity Interval Training. Het principe hierbij is dat je een aantal keer per les 1min lang er KEIHARD voor gaat. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in overdrive gaat en extra kcal verbrandt, ook na het sporten (= afterburn effect). Het gaat om een mix van lessen gaande van 15min tot een uur cardio. Daarnaast zijn er nog oefeningen voor verschillende spieroefeningen en een stretchles. Chalene is een leuke, mooie vrouw die je op een positieve manier motiveert. Ook de muziek is heel erg prettig.



Insanity
In plaats van high intensity spreken we hier van max intensity en interval. Hoewel Turbofire al behoorlijk pittig is voor de beginner, is Insanity nog een stuk zwaarder. Hier wordt het principe van 'lange tijd matige intensiteit afgewisseld met korte periodes van hoge intensiteit' juist omgekeerd. Gegarandeerd dat je een aantal keer op de grond gaat kruipen van vermoeidheid. Ik ben begonnen met Insanity toen Turbofire geen enorme uitdaging meer was (dit neemt niet weg dat het nog steeds een goede workout is!). Shaun T en de anderen in het filmpje zijn erg atletisch, maar durven zich ook van hun menselijke kant te laten zien en moeten geregeld even op adem komen. Desalniettemin vormen zij ook een grote motivatie. Alsof ik ook bij die mensen met hun prachtig lichaam en conditie hoor.


Brazil Butt Lift
Zoals de naam al zegt, is dit programma gemaakt voor wie een mooier figuurtje wil, met nadruk op de 'bumbum'. De routines hebben veel inspiratie uit de Braziliaanse dans. Een workout waarbij je de volgende dag spieren gaat voelen waarvan je niet wist dat je ze had. Jammer genoeg vind ik het fun-gehalte iets minder. De vrouwen in het filmpje zijn té perfect en het is gewoon eng hoe ze eeuwig blijven lachen (check het blondje op de foto, die grijns verdwijnt nooit!). Ook de instructor vind ik een beetje vervelend. Vooral bij de spieroefeningen is hij een beetje langdradig. Wat betreft effectiviteit is het echter een geweldige workout (vooral de Tummy Tuck; buikspiertraining), en daarom doe ik het nog af en toe ter afwisseling.


Bij deze een korte inleiding op de programma's die ik thuis volg. Wellicht zul je nog meer horen hierover. Het internet staat vol (gesponsorde) beachbody coaches die reclame maken. Wil je eerlijke recensies, zou ik vooral zoeken op algemene fora. Of stel gewoon een vraag aan mij ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten