14 november 2011

Tips voor de nog niet begonnen beginner

Nog niet zo heel lang geleden was ik een beginner. Ik heb jarenlang niet consistent gesport. Als kind was mijn enige passie turnen (tumbling en trampoline), maar door een zware knieblessure heb ik het moeten opgeven. Ik dacht dat niks die passie zou kunnen vervangen. Dus heb ik jaren niks gedaan, hooguit 13 lessen van Start to Run,  uit een soort plichtsgevoel.  Nu ben ik een tijdje op dreef, en ik merk dat het elke dag nog leuker wordt. Om opgeven of verveling te vermijden (dit werkt nl. enkel extra demotiverend voor de volgende keer), kun je je het best meteen goed voorbereiden. Hieronder enkele tips!

1. Evalueer jezelf objectief. 
- Waarom wil ik in de eerste plaats fitter en gezonder worden? Gaat het om gewichtsverlies, een betere conditie, meer spieren, een langer leven, mentale gezondheid,..? Trouwens, denk hier even aan: stel dat je maar voor één van deze dingen gaat; het overige krijg je cadeau.
- Hoe sta ik er nu voor? Ben ik al behoorlijk actief in mijn leven, kamp ik met onder/overgewicht, rook ik,.. Met andere woorden: wees eerlijk in het niveau waarop je denkt te kunnen beginnen.
- Wat zijn je voorkeuren? Sporten in teamverband of liever alleen? Jezelf compleet afmatten of wat gemoedelijker?
- Wat zijn de mogelijkheden? Denk hierbij aan je budget, voorzieningen in de buurt, beschikbare tijd, en dergelijke meer. Vergeet echter niet dat dit relatief is en dat soms wat creativiteit nodig is om bijv. meer tijd te maken of minder te hoeven spenderen. Er is meer mogelijk dan je denkt!

2. Bekijk de beschikbare opties en maak een beginners-plan. 
Struin het internet rond, ga proeflessen nemen, lees ervaringen van anderen,..  Blogs, fora, filmpjes,... Allemaal plaatsen om insiderinfo te winnen. Je zult automatisch beginnen aanvoelen wat je het meest interesseert. Noteer je specifieke plannen. Dit is voor iedereen anders, maar zoek een evenwicht tussen realistisch en uitdagend: hiertussen zit de sleutel tot langdurig succes en voldoening.

3. Neem de mentale start 
 Ik heb van mezelf eerlijke en duidelijke foto's in bikini gemaakt. Zet het desnoods in een verborgen mapje op je computer en schrijf er de datum en een grote 'VOOR' bij.  Je kan ook een fit-test doen en je eerste resultaten noteren (hoe ver kan ik lopen op 10min, hoeveel push ups kan ik achter elkaar,..) Dit is je startpunt, vanaf nu kan het enkel beter gaan. Neem afscheid van je oude ik op een respectvolle manier. Het maakt niet uit hoe je nu bent; je bent gemotiveerd, ready for a big change, en dat is iets om trots op te zijn. Dat alleen al onderscheidt jou van de grote massa. Word enthousiast om over een maand nieuwe foto's te kunnen maken of de volgende fit-test te mogen doen.

4. Go for it!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen