22 november 2011

Insanity Fit Test

Hi there!

Ik bedacht me plots dat ik ongeveer 2 weken bezig ben met het Insanity programma. Hoewel ik de schema's niet volledig volg, vind ik de fit test wel een belangrijk onderdeel. Door middel van een 8-tal oefeningen kan je je vooruitgang opvolgen. Het is de bedoeling om per oefening een minuut lang alles te geven en te tellen hoeveel 'reps' je kan doen. Geloof me, deze test is op zichzelf al een workout! Ik heb daarna nog verder gesport omdat ik helemaal enthousiast werd om de resultaten. Geweldige motivatie.
Zie hier mijn eerste update, waar ik trots op ben!


Enkele kanttekeningen:
  • Ik heb minder power jacks gedaan tijdens de tweede test. Ik denk dat dit te verklaren valt door de manier waarop ik ze heb uitgevoerd. Je kunt nl. kiezen voor meer reps en een slechtere pose (wat je eigenlijk niet mag) of het correcter uitvoeren. Ik vermoed dat ik de eerste keer minder diep door de knieën ging dan de tweede keer. Het is bij zulke tests dus belangrijk om elke oefening zo goed mogelijk uit te voeren en voor jezelf eerlijk te zijn. Niet enkel de reps, ook de vorm telt mee bij het beoordelen van vooruitgang in fitheid.
  • Dat ik meer dan dubbel zoveel push-up jacks heb kunnen doen, is omdat één: mijn uithouding is verbeterd. Ik herstelde sneller  tussen de oefeningen door dan vorige keer. Vorige keer was ik nog kapot van de suicide jumps. En twee, mijn armspieren waren zo goed als onbestaand voordat ik met Insanity begon. Ik zit nu nog op het steile deel van de muscle building-curve, zeg maar. En misschien heb ik verkeerd geteld. Dat merk ik dan volgende keer wel.
  • Hier en daar kan ik wel wat verkeerd geteld hebben. Probeer maar goed te tellen als je bijna omvalt van vermoeidheid ;).  Maar goed, algemeen zie ik duidelijk vooruitgang, of ik er nu 2 reps naast zit of niet.


Ter conclusie: ik geloof oprecht dat ik al enorme vooruitgang heb gemaakt met Insanity. De tweede fittest heb ik trouwens gedaan in een kamer van 23 graden; ik dacht dat dit de resultaten negatief zou beïnvloeden. Ook heb ik het gevoel dat ik de oefeningen nu met een betere lichaamshouding uitvoer. 

Is dit niet veel leuker dan wekelijks op de weegschaal staan?

1 opmerking:

  1. wow bedankt voor de tip! ik heb de sheat meteen ook uitgeprint, ga er vandaag nog mee beginnen :d ik ben zelf wel een sportfreak (gelukkig maar want ik snoep ook graag) xx

    BeantwoordenVerwijderen