28 november 2011

Groene thee


Het is geen geheim dat groene thee gezond is. De antioxidanten zouden de kansen op kanker en hart- en vaatziektes verminderen. Dat het zou helpen bij gewichtsverlies is ook redelijk bekend. Enorm veel afslankproducten verwerken groene thee-extracten in hun drankjes, pilletjes, poeders,.. Het zou het metabolisme versnellen. De geclaimde voordelen van groene thee zijn niet volledig 'wetenschappelijk aangetoond', maar eigenlijk deert dat me niet altijd zoveel. Wetenschap wordt te pas en te onpas gebruikt in de beauty- en gezondheidsindustrie, en als ik één ding geleerd heb in mijn opleiding, is het wel dat onderzoekers eeuwig  bevestigen, weerleggen, herzien. Soms moet je gewoon zelf iets ondervinden.

Groene thee zou vooral baten bij mensen die reeds bewegen om kcal te verbranden. Maar thee is ook gewoon een van de beste opties van warme drankjes. Als je overweegt om groene thee te drinken voor je gezondheid, zou ik opteren voor de krachtige varianten. Ikzelf gebruik Special Gunpowder van de Chinees.


Het ziet er niet bepaald smakelijk uit, maar dat boeit niet. Het zijn namelijk hele, gedroogde, opgerolde blaadjes. Het voordeel hiervan is dat de werkzame stoffen maximaal behouden werden in het productieproces.

Nog enkele tips bij het drinken van groene thee:
  • Leer het drinken zonder zoetstof als je voor maximaal effect wil gaan. Misschien leer je de pure smaak ervan wel waarderen. Het is niet vies, maar ik begrijp dat het ook niet overheerlijk is ten opzichte van wat we gewoon zijn te drinken.
  • Wil je toch een lekkerder smaakje of wat afwisseling: mix de groene thee simpelweg met je favo theesmaak.
  • Giet geen kokend water bij de thee, maar probeer rond de 70-80 graden te schenken. Kokend water vernietigt namelijk de heilzame stofjes en zorgt voor een bittere smaak.  Laat het vervolgens circa 3 minuten trekken. Je hoeft er nu ook niet met thermometer en timer bij te staan.
  • Maak ijsthee. Laat een kom met groene thee trekken en afkoelen, voeg schijfjes gewassen citroen en appelsien (en eventueel verse muntblaadjes) toe naar eigen smaak. Zet in de koelkast tot het heerlijk koud is. Ook ideaal om je groene thee onderweg mee te kunnen nemen.
  • Als je losse thee hebt, zijn wegwerp theezakjes een aanrader. Ik heb het idee dat die stalen thee-eitjes een wrange smaak veroorzaken. Lege theezakjes ga je wellicht vinden in een koffie-/ theespeciaalzaak of online.

En.. is groene thee ook jouw cup of tea?


3 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Ik wist wel dat groene thee gezond was, maar je ziet toch weer nieuwe dingen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog heb je , ik volg je ! xx volg je me terug? xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties! En jullie blogs zien er beide leuk uit, ik hou ze in de gaten :)

    BeantwoordenVerwijderen