27 november 2011

De Heilige Drievuldigheid

Ik moet het toegeven.. De laatste dagen heb ik het wat laten afweten. Minder gesport, meer gesnoept. Boehoe. Maar deze dip heeft mijn visie wel opnieuw bevestigd, that's for sure.

Ik ben van mening dat een gezonde lifestyle bestaat uit 3 componenten: beweging, gezond eten, en een positieve mindset. Als 1 van die componenten al moeilijk is om continu te volbrengen, hoe onmogelijk is het dan voor ons om ze alledrie toe te passen?
En net daar ligt toch de sleutel tot succesvolle verandering! Enkele dagen terug heb ik amper gesport uit 'tijdsgebrek', maar tegelijk ging ik meer snoepen en voelde ik me lichtjes down. De heilige Drievuldigheid van de gezonde lifestyle is blijkbaar één geheel; alle componenten horen bij elkaar en kunnen zelfs moeilijk zonder elkaar.


Oké, dit geldt misschien niet voor iedereen, maar ik ben er zeker van dat het bij velen van toepassing is. Grote kans dat het volgende herkenbaar is:
  • Ik begin te sporten. Mijn lichaam heeft vervolgens automatisch minder zin in vet en suiker, en ikzelf wil dan ook de geboekte successen niet tenietdoen door een candybar of een frietje.
  • Omdat ik minder rotzooi eet, heb ik meer energie. Energie om te sporten! En het sporten voelt dan ook veel fijner aan. Geen verstoorde maag, geen suikerdip, geen misselijkheid.
  • Door het sporten en goed eten vol te houden, voel ik dat ik fysiek verbeter, en ik ben trots op mezelf. Alles in het plaatje klopt en dat voelt gewoon goed. Omdat ik trots ben, heb ik veel meer vertrouwen in mezelf en motivatie om het vol te houden.
Een positieve spiraal dus. Afgelopen dagen was die echter een beetje negatief. Gelukkig heeft die ervaring me wel herinnerd aan dit mechanisme. Terug positief beginnen was daarom ook niet zo moeilijk; begin bij het ene.. en de rest volgt quasi-automatisch, zolang je hierin gelooft.
Mijn boodschap van de dag is daarom ook:
Hoe moeilijk het nu ook gaat, vertrouw erop dat het op termijn gemakkelijker én leuker wordt.. Blijf in die positieve spiraal! Of spring er lekker opnieuw in!


Liefs,
Dorien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten