25 november 2011

Easy & Healthy: mijn 10 trucs

Vandaag een blogpost over gezondere voeding. Ik wil graag mijn trucs om gezonder te eten met jullie delen. Ze zijn ook relatief gemakkelijk, in de zin van: je hoeft er niet veel voor te missen, of je hoeft niet meteen al je gewoontes + de inhoud van de koelkast overboord te gooien. Ik woon samen met mijn vriend en houd ook rekening met zijn wensen. Maar stiekem heb ik een aantal dingen veranderd, en ik heb hem nog niet horen klagen.

1. Van wit naar bruin. Uiteraard met brood, maar ook met pasta en rijst kan je kiezen voor de variant met meer voedingswaarde. Deze geeft trouwens langer een verzadigd gevoel.

2. Van (half)vol naar mager. Ik proef het verschil niet eens bij melk en yoghurt, maar zelfs als dat het geval is: je went er snel aan.

3. Olijfolie in plaats van boter. Ik ben begonnen met bakken in olijfolie op aanraden van mijn dokter. Door deze kleine aanpassing zijn mijn bloedwaardes helemaal in orde geraakt! Easy!

 4. Minder aardappelen of pasta, meer groenten. Als ik bijv. aardappelpuree maak, vervang ik  2 aardappels door 4 bloemkoolroosjes. Mijn vriend ziet en proeft het niet eens, hihi. In de wok is het ook heel simpel om meer groenten te gebruiken.

5. Een stuk fruit in plaats van een glaasje fruitsap. Een glas is zo binnengewerkt, terwijl je meer genot hebt van een hele (sinaas)appel. Daarboven krijg je zo ook meer voedingsvezels binnen.

6. Kaneel in plaats van suiker. Zeker nu de winter eraan komt is kaneel overheerlijk. Al eens geprobeerd in de koffie of thee?

7. Vervang vette sauzen door ketchup. Niet dat ketchup gezond is, maar het is in ieder geval een pak beter dan andere sauzen. Mayo bevat pakweg 600 kcal per 100gr, ketchup 'slechts' 100 kcal.

8. Spice it up. Maaltijden horen smaakvol te zijn. Zout is hiervoor topfavoriet in Westerse culturen; het zit bijna overal in bereide gerechten en in hoeveel huishoudens staat zout wel niet standaard op tafel? Ik heb ervoor gekozen om zout (of andere tasty ingredi├źnten) regelmatig te vervangen door iets pikanter. Bijvoorbeeld: wat peper bij de patatjes; tabasco of pepers in de tomatensaus in plaats van kaas.  Teveel is natuurlijk ook niet goed, maar hier en daar wat afwisselen kan doorgaans geen kwaad.

9.Neem standaard een flesje water mee. Zelfs als je jezelf niets verplicht, ga je bijna automatisch meer water drinken. Het is ook lekker goedkoop.

10. Bekijk de voedingsinformatie op verpakkingen. Ik kies vaak voor het merk met de minste kcal, maar nu ook steeds meer naar de koolhydraten, vetten, vezels, eiwitten,..  Verbazingwekkend hoeveel verschil er kan zijn bij 1 product tussen 2 merken. Je kunt natuurlijk zelf beslissen hoe ver je je wil verdiepen in voedingswaarden.



Deze tien dingen heb ik op korte tijd geïntegreerd in mijn routines. Het was zo simpel, dat ik nu niet snap dat ik het niet eerder deed. Ik merkte al heel gauw dat ik minder last heb van buikpijn en vermoeidheid, en mijn buikje zwelt niet meer zo op naar de avond toe. Heel fijn!

Hopelijk hebben jullie ook iets aan mijn 10 tips!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen