20 januari 2012

Suikerafkickplan #2

Ik moet toegeven dat er van mentale voorbereiding op dit moment nog niet veel van gekomen is. Ik ben zelfs zo fucked up dat ik nu meer snoep omdat een stemmetje zegt "pssst... nu mag het nog!"
Het is nu ook moeilijk omdat mijn persoonlijk leven zo chaotisch is geworden door toestanden. Het sloopt me mentaal en van mijn oh zo belangrijke organisatie (ik ben een neuroot) blijft niks meer over.

Meer en meer begin ik echt te beseffen dat we collectief verslaafd zijn aan suiker. Het zit verdomme bijna in alles dat gefabriceerd is, zelfs in dingen die niet zoet horen te smaken.  Vanaf februari zal er bijna niks meer overschieten van voorgemaakte dingen, maar ik hoop dat de biowinkel doenbare alternatieven heeft. Ook zal ikzelf meer in de keuken moeten staan. Alleen zo heb je echt controle over wat je allemaal al dan niet binnenspeelt. Eigenlijk is dat evident, maar we hebben dat afgeleerd omdat we het te druk hebben met andere 'belangrijkere' zaken.

Verder ben ik alvast wat aan het plannen wat ik allemaal per maaltijd kan eten. Het is de bedoeling dat het zowel lekker als gevarieerd blijft. Mijn afkickplan moet gezondheidsbevorderend zijn; en niet een spontane opwelling die tot een crashdieet leidt. Ik hoop dankzij de cold turkey periode ook wat creatiever te worden en nieuwe gezonde vervangers te ontdekken!

Voor de ochtend denk ik vooral aan:
- yoghurt met stukjes fruit en havermout,
- eieren: bijv. omelet met groentjes, havermout en lekkere kruiden (geen zout) en daarbij een stukje fruit
- knackebrod/suikervrij brood met kaas
- eiwitshakes (ik twijfel nog steeds of ik ermee ga beginnen)

De lunch:
- slaatjes
- suikervrij brood met zelfgebakken kipfilet; eventueel groentjes
- pindakaas
- Zelfgemaakte soepen met suikervrij brood

Diner:
- Aardappelen (eventueel yams voor de natuurlijke zoetheid)
- veel verse groenten
- Onbewerkt vlees
- Zilvervliesrijst

Tussendoor:
- Fruit (eventueel gedroogd)
- Groenten (vaak lekker met peper)
- Diverse soorten noten
- Bakje yoghurt of zelfbereid dessert, gezoet met enkel stevia
- Homemade smoothies van fruit + groenten


Stilletjes aan zal ik nu al beginnen met het slechte te vervangen door het bovenstaande. Morgen vind je me terug in de biowinkel, en hopelijk kan ik dit lijstje verder aanvullen. Ik ga er alvast veel etiketjes lezen! Whooo, shoppen! Now that sounds nice ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen