7 december 2011

Fitness Startplan

Afgelopen woensdag heb ik bij de fitness het basisprogramma aangevangen. Dit is een vrijblijvend plan dat je krijgt als beginner. Het zou geschikt zijn voor het merendeel van de beginners, ongeacht je uiteindelijke doel (conditie, afvallen, kracht,..).

Eerst werd ik gemeten. Spannend, zeker als je bedenkt dat het vijf jaar geleden is dat ik nog op een weegschaal ben gaan staan. Ja, vijf freaking jaar! Ook het vet- en spierpercentage werd gemeten, en als dat nog niet eng genoeg is, moet je een fitheidstest op de crosstrainer ondergaan. Benieuwd naar mijn resultaten?


Mijn cijfers

  • BMI: 20,9
  • Vet: 24, 6 %
  • Spier: 32,6 %
  • Fitheid: 39,2 (komt neer op rang 'bovengemiddeld' voor mijn leeftijd)

Tadaaa! Ik ben best wel tevreden met de resultaten. Niet dat het me allemaal heel veel zegt, maar het is niet slecht én ik heb een objectief startpunt. Het plan is om enkele percentages vet om te gaan zetten in spieren en niet te focussen op gewicht. Hierdoor zou ik dan mijn figuur verfijnen, en tegelijk mijn conditie en kracht verbeteren.


Het basisprogramma

  • Opwarming: 6 á 7 min. op een rustig tempo. Het beste is al je ledematen warm te maken. In de fitness is dat met crosstrainers of het roeiapparaat; thuis kan dat door ter plaatse joggen afwisselen met jumping jacks (om maar een voorbeeld te geven)
  • Circuit- spiertraining: 1 minuut 1 spiergroep trainen, gevolgd door een halve minuut rust. Deze routine doe je 10 keer; met telkens een andere spiergroep. 
  • Cardio: tussen 20 en 45min., Je werkt met intervallen: zo'n drietal keer ga je een minuut extra hard (extra snel, extra helling,..). Mijn hartslag zou hierbij moeten schommelen tussen 130 en 150.

Hiernaast plan ik nog groepslessen in: BodyAttack, BBB en Pilates. Morgen heb ik alvast mijn eerste les Pilates. Evenwicht houden is niet mijn sterkste punt; ik vraag me af hoevaak ik kan omvallen in 1 uurtje. Ach, het noemt niet voor niets een les; ik ben er om beter te worden :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten