21 december 2011

Wat échte motivatie betekent

Yes, I'm back! Ik ben enorm blij dat ik genezen ben. Vandaag ga ik voor het eerst weer naar de fitness en heb er zin in. Alleen heb ik schrik dat ik ga merken dat mijn conditie achteruit is gegaan. Haat aan ziekzijn! Gelukkig kun je altijd de draad terug oppikken!  Misschien zijn er onder jullie ook enkelen die de draad terug willen oppikken. Of voor het eerst willen starten. En wat daarbij het allerbelangrijkst is, is motivatie en wilskracht. 

Iedereen heeft uiteraard goede voornemens, goede redenen om met iets te beginnen. In mijn ogen is iedereen al gemotiveerd op een of ander gebied. Waarom gebeurt het dan dat die goede vooruitzichten soms steeds meer vervagen, tot het punt dat we opgeven? Want wanneer we opgeven, rouwen we nog om datgene dat we niet meer zullen bereiken. Falen zit dus niet in het ontbreken van wilskracht op zich.

Het gaat er meer om HOE je die innerlijke wilskracht vertaalt voor jezelf en hoe je die toepast om doelen te bereiken. Ik heb al een aantal boeken rond succes versleten; ze hebben mijn ogen echt geopend. En succes kan op alle vlakken bereikt worden; en alles begint telkens bij concrete doelstellingen.


Een concreet doel voor ogen
 Hetgene dat vaak ontbreekt bij opgevers (including me), is concreetheid en objectiviteit. We willen een aantal kilo's kwijt, of nog vager: een mooier lichaam. We willen meer geld sparen; we willen meer tijd voor het gezin,...  Het is mooier om een specifiek doel voor ogen te hebben; over zoiets kan je al dromen. Zoals voor elke grote opdracht, moet er echter ook gepland worden. Je kunt een maanddoel, weekdoel, en dagdoel opstellen. Op die manier vermijd ik uitstelgedrag.


TIP:
Neem pen en papier. Schrijf op wat je uiteindelijke doel is; je hartenwens. Probeer specifiek te zijn: x % bodyfat, x aantal km lopen, x aantal euro's sparen,... Laat je niet bang maken door gedachten als 'dit kan ik toch nooit'. Het gaat hier om het uiteindelijke doel, en dat kan soms langer dan een jaar duren. Aim high, but be patient.



Je onderbewustzijn aanpakken
Verder valt ook het onderbewustzijn niet te onderschatten. In mij schuilen ook stille gedachten die demotiveren. Angsten, onzekerheid,.. Gelukkig valt ook dat deels te controleren! Dit begint met het bewust worden van onderliggende processen. Neem eens de tijd om jezelf hiermee te confronteren. Na een tijdje gaat er  een belletje rinkelen wanneer dit de overhand neemt en kun je het omzetten in positieve gedachten. Het onderbewustzijn is niet rationeel en wanneer je dat beseft, ga je het sneller wegrationaliseren.
Een ideale manier om het onderbewustzijn te controleren, is herhaling door middel van visualisatie. Dit werkt een beetje als brainwashing. Zeg hierbij niet: 'dit wil ik zijn/hebben', maar beeld jezelf in dat je dat al bent/ hebt!  Voel hoe heerlijk het voelt om dat doel bereikt te hebben en leef ernaar. Zo speel je pas echt in op dat onderbewustzijn en stem je je af op een positieve frequentie. Dat deel van je geest luistert namelijk niet naar woorden, maar naar gevoelens.

TIP:
Maak een vision board. Deze pagina staat bomvol tips. De bedoeling is dat je prentjes, quotes e.d. bij elkaar verzamelt en deze ergens hangt waar je elke dag kijkt. Bijvoorbeeld in de kastdeur waar je elke ochtend je make-up uitneemt. Of gewoon in je slaapkamer tegen de muur als je het niet erg vindt dat anderen het ook zien. Hiernaast kun je zelfs een inspirerend plaatje of quote altijd meenemen. Denk bijv. aan een juweel, de wallpaper op je laptop/ gsm; een sleutelhanger, prentje in je portefeuille,..

Deze armband van Disney Couture betekent voor mij heel veel. "Have faith in your dreams"

Om te eindigen deel ik graag enkele van mijn favoriete quotes uit mijn favoriete boeken.
  • We don't see things as they are. We see things as we are.  -Anais Nin
  • What the mind can conceive, the mind can achieve. -Clement Stone
  • Nearly all rich and powerful people are not notably talented, educated, charming or good-looking. They become rich and powerful by wanting to be rich and powerful. Your vision of where or who you want to be is the greatest asset you have. Without having a goal it's difficult to score. - Paul Arden
  • Elke gedachte van je is iets werkelijks: een kracht.  -Prentice Mulford

Liefs,
Dorien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten